Van Darwin tot Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Gina Moen - WaarBenJij.nu Van Darwin tot Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Gina Moen - WaarBenJij.nu

Van Darwin tot Broome

Door: Gina Moen

Blijf op de hoogte en volg Gina

09 December 2013 | Australië, Broome

Hallo koukleumers!

Vanuit het zonovergoten Broome schrijf ik nu dit bericht. Lekker in de Mac want hier hebben ze gelukkig airco (het is 35 graden) en wifi. Natuurlijk ook een lekkere snack tussendoor. Maar ik zal jullie vertellen wat ik zoal heb meegemaakt de laatste drie weken.

Ik heb dus op een boerderij gewerkt net buiten Darwin zoals ik in mijn vorige bericht schreef. Dat is me zeer goed bevallen! Maandagmiddag (18 nov) kwam Wardi mij ophalen. Wardi (man) & Le (vrouw) zijn een gescheiden koppel dat samen met hun 5-jarige dochter Tiger op een groot stuk land van 8 hectare samenleven. Ik was heel erg verwonderd over hun land en huis. Veel is gemaakt van gerecycled materiaal en ze proberen zo ecologisch mogelijk te leven. Kraanwater is bijvoorbeeld opgevangen regenwater wat opgeslagen wordt in een enorme ton buiten het huis. Daar is wel genoeg van in het tropisch noorden waar dagelijks onweerstormen over het gebied trekken. Op de eerste dag hebben we een lijst gemaakt met de taken die ik op me zou nemen. Wardi is een nieuw huis op het land aan het bouwen voor zichzelf. Ik hielp mee door kasten, plinten en kozijnen te schilderen. Ook heb ik tegels gevoegd, metaal opgeschuurd, etc. Het materiaal dat gebruikt werd was gevonden op de lokale vuilnisbelt waar een dikke Australier van middelbare leeftijd dagelijks alles uitsorteert. Maar het was allemaal nog goed te gebruiken en scheelt weer in de portemonnee! Naast dat soort klusjes hielp ik ook mee met het voeren van de kippen, ganzen en varkens. Wat kunnen varkens gillen zeg! Haast beangstigend. Ook verzamelde ik de kippen-/ganzeneieren wat me niet echt in dank werd afgenomen. Ik moest met een stok de ganzen opzij duwen om zo snel als ik kon een ei weg te grispen terwijl het dier heftig naar me aan het sissen was als een kwaadaardige slang. Ik voelde me dan toch wel een beetje schuldig. Was ook weer over als er eenmaal een spiegelei op mijn bord lag met toast en witte bonen in tomatensaus.

In principe hoefde ik maar vier uur te werken. Maar de klusjes waren geen van allen saai waardoor ik mijn dag er wel mee doorkwam. Anders lag ik heerlijk in de hangmat. Overdag was iedereen naar werk/school. 's Avonds aten we gezellig samen en dronken zelfgemaakt bier. In de weekenden gingen we naar feesten van vrienden van Wardi & Le. Dat was heel gezellig en meteen een goede kans wat meer onder de Australiers te zijn ipv backpackers en te wennen aan hun, wat vaak zware, accent.

Zondag 1 december was mijn laatste dag bij Wardi, Le en Tiger. Via gumtree (een website dat veel gebruikt wordt door backpackers) kwam ik eerder in contact met Coco & Clem. Een frans koppel dat samen de westkust van Australie gaat afreizen. Ze zochten twee backpackers die zin hadden om met hun mee te reizen. Het leek mij een hele interessante reis dus heb ik me bij hun aangesloten. Ze kwamen mij 's middags ophalen samen met Juliane, een Duits meisje van 25. Met zijn vieren hebben we een paar dagen doorgebracht in Kakadu. Dat is een nationaal park vlakbij Darwin dat op de World Heritage List twee keer vernoemd wordt zowel voor de culturele als de natuurlijke waarde van dit stuk land wat zeer weinig voorkomt. We hebben daar een paar prachtige wandelingen gemaakt en heel wat aboriginal kunst gezien op de rotsen. 's Avonds campeerden we in verschillende campings in het park. Coco werkte daarvoor op een camping en had zo alle campingspullen die achtergelaten waren verzameld. Zo had ik een eigen tentje. De eerste nacht was echt verschrikkelijk. Ik heb nog nooit zo veel insecten bij elkaar gezien. Overal waren kevers, muggen, spinnen, vliegen, gigantische mieren, enz. Dat leidde natuurlijk tot een hoop schoolmeisjes gegil en hysterisch gedoe. De daaropvolgende nachten waren gelukkig niet zo erg.

We hebben er ongeveer een week over gedaan om van Darwin naar Broome af te reizen. Ondertussen had een ander frans koppel zich bij ons gevoegd. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Langs de snelweg zijn overal gratis campingplaatsen wat natuurlijk heel relaxt is. Daar hebben we een paar nachten dan ook goed gebruik van gemaakt. 's Avonds gezellig een kampvuur gemaakt waar we de aardappelen in folie in legden. Lekker met wat sour cream erbij en een koud biertje. Heerlijk! Tussen Katherine (Northern Territory) en Broome (West Australie) is het voornamelijk een uitgestorven bedoeling waar weinig te doen is. Maar het landschap is hier absoluut prachtig! Het is niet voor te stellen hoe uitgestorven en groots sommige delen van het land wel niet zijn. We hebben Wolfs Creek gepasseerd. Dat is een grote krater waar ongeveer 10 jaar geleden een backpackers-horrorfilm is opgenomen. Ik had die film gedownload bij Wardi & Le thuis. Maar ik durfde het niet te kijken. Schijtert!

Vandaag brengen we door in Broome en gaan zo naar het strand waar we zullen zwemmen in de Indische Oceaan. Gisteren hebben we daar de zonsondergang gezien. Morgen vertrekken we richting Port Headland waar we een vijfde persoon zullen oppikken. De komende dagen zullen we doorbrengen in Karijini nationaal park, Ningaloo, Monkey Mia en dan uiteindelijk Perth. Dit gebied zullen doorkruizen met onze Holden Commodore uit de jaren 90. De auto is al propvol en elke ochtend pakken we de auto in met het tetris-deuntje op de achtergrond. De achterklep wordt met een stok open gehouden. Ach, we zijn backpackers. Dat hoort er allemaal bij!

XX

Gina

(vol met littekens en korsten van de opengekrabde muggenbulten en mierenbeten)


  • 09 December 2013 - 07:31

    Addie:

    Hoi Gien,
    Héél leuk verhaal weer, wat zal je het geweldig hebben.
    Hopelijk heb je iets aan je klamboe.
    Fijne reis lieverd XXX

  • 09 December 2013 - 08:29

    Bas:

    Ha gina,

    Mocht je veel last houden van die insecten is zo'n elektrische vliegenmeppenmwel iets kun je de muggen "fry-en"!

    Groeten Bas

  • 09 December 2013 - 11:37

    Lowie:

    Goedenmiddag klusser Gina,

    Spannend allemaal en er leuk! Als je dadelijk terug bent in Nederland kan je dus voortaan meehelpen met klussen en dergelijke nadat je zoveel ervaring op hebt gedaan?
    En leuk om te horen dat je veel aansluiting hebt gevonden met andere reizigers. Lijkt me erg gezellig allemaal!

    Veel plezier verder,

    Lowie

  • 09 December 2013 - 16:13

    Charlotte:

    Hay Gina,

    Wat verschrikkelijk met al die beesten, haha! Dare-Devil dat je bent ;). Ik zou het niet durven, hoor!
    Wel een heerlijk verhaal weer!

    XxX, Charlotte
    En een pootje van Kaya die mee heeft gelezen op schoot

  • 09 December 2013 - 17:24

    Oma :

    Hallo Gina.

    Heerlijk om ie lezen , krijg de kriebels van die beesten vliegende vind ik erger dan kruipers.Dit is echt backpacken en zeker in zo,n oude bak ik zie het al voor me.Fijne dagen weer en take care.Veel liefs van je oma xoxox.

  • 09 December 2013 - 18:41

    Lea:

    Hoi Ginapina,
    Geweldig verhaal!
    Als wij een broedse kip hebben durf ik die nog eens niet op te pakken, laat staan dat ik tussen sissende ganzen zou gaan staan. Geweldig!
    Weer heel veel plezier! Zo te lezen lukt het allemaal wel. Leuk om zoveel nieuwe mensen te ontmoeten.
    Dikke kus,
    Lea

  • 09 December 2013 - 19:07

    Oma:

    Hai Gina, wat heerlijk om te lezen en ik krijg de kriebels van die beesten vliegende vind ik erger dan kruipende.dit is echt backpacken, ik zie het al helemaal voor me en zeker in zo,n oude bak .hele fijne dagen en take care. Liefs en een knuffel van je oma xoxox..

  • 09 December 2013 - 23:14

    Marina:

    whaaa vet hoor! een echte roadtrip! die 1e campingnacht lijkt me ook niet echt iets voor mij, dat stelt de luxemburgse spinnen weer in een ander daglicht haha. laat maar weten als je weer in een gebied komt met internet, dan kunnen we miss een x skypen? nog super bedankt voor t verjaardags smsje, super lief :) (je was bijna de enige haha) xxx

  • 11 December 2013 - 15:03

    Marjo:

    Hoi Gina,

    Het klinkt allemaal hartstikke leuk, behalve die insecten dan.
    En die ganzen die kunnen er wat van, maar je had het toch mooi voor elkaar!
    Heel veel plezier weer.

    Groeten van Marjo en Ric

  • 15 December 2013 - 15:05

    Iris:

    Hoi Gina,

    Wel wat een avonturen! Die spinnen hebben vast ook gegild toen ze jou zagen met al die bulten :-)
    Nog veel reisplezier,
    Arthur en Iris

  • 15 December 2013 - 22:42

    Ed En Rianne:

    Hoi Gina,

    Wat leuk om met een groepje backpackers verder te reizen! Na al het klussen is het weer een nieuwe ervaring. Wij wensen jou nog een fijne reis.
    Groetjes
    Ed en Rianne

  • 16 December 2013 - 11:08

    Louise:

    Hoi Gina,

    Super om te horen dat je je zo ontzettend vermaakt en leuke mensen leert kennen. En die insecten... oh my god! Ik zie het al helemaal voor me, getver! Gelukkig werkt de zon helend voor een open gekrabde huid ;)

    Xx Louise

  • 18 December 2013 - 21:37

    Amy:

    waauwww Gien! Wat een leventje! Super leuk! Heel veel plezier nog en een fijne reis xxx Amy

  • 23 December 2013 - 21:19

    Ed En Rianne Van Den Bragt:

    Hoi Gina,

    Wij wensen jou fijne feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar.

    Groetjes
    Ed en Rianne

  • 24 December 2013 - 15:03

    Marjo En Ric:

    Hoi Gina,

    Het is vast een beetje gek gevoel dat je met deze feestdagen niet thuis bent.
    We wensen je natuurlijk weer veel plezier en fijne feestdagen en een heel
    fijn en voorspoedig nieuwjaar!!

    Groetjes

    Marjo en Ric

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gina

Actief sinds 11 Okt. 2013
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 3185

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2013 - 26 Maart 2014

Gien's Walkabout

Landen bezocht: