Oostkust - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Gina Moen - WaarBenJij.nu Oostkust - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Gina Moen - WaarBenJij.nu

Oostkust

Door: Gina Moen

Blijf op de hoogte en volg Gina

01 November 2013 | Australië, Byron Bay

Na anderhalve week in Sydney doorgebracht te hebben, had ik dan eindelijk een plan. Je gaat je toch rusteloos voelen als je geen plan hebt. De komende tijd reis ik van Sydney naar Brisbane. Waartussen ik drie tussenstops maak: Newcastle, Port Macquarie en Byron Bay.

Newcastle is op Sydney na de grootste stad van New South Wales: een van de zes staten van Australie. Het is echt een rouwe havenstad met weinig oog voor architectonische schoonheid. Dat is zacht uitgedrukt. Maar mijn hostel was echt relaxt en ik vond het jammer dat ik na twee dagen weg ging. Hele betrokken eigenaren, gezellige gasten en chille hangmatten (: hammocks, ik leer nog wat) naast het zwembad. Samen met een Duitse jongen, wiens naam ik niet meer weet en na een halve dag ook niet meer durfde te vragen, ben ik naar Blackbutt's Reserve geweest. Dat is een nationaal park waar ze tevens dieren opvangen. Daar heb ik Jack de Koala ontmoet. Wat een schatje! Misschien dat jullie hem al op de foto's hebben gezien.

Koala's zijn in sommige provincies benoemd tot beschermde diersoort. De laatste jaren is de populatie namelijk met bijna 40% afgenomen. Jack had, in mijn ogen, een soort schaafwond op zijn borst. Dus ik vroeg wat dat was. Het schijnt een soort klier te zijn die tijdens het paarseizoen een olieachtige substantie afscheidt. Mannetjes klimmen in een boom, wrijven hun feromonen tegen de stam aan om zo te laten weten: I'm ready when you're ready love!

Na een gratis diner + biertje (yeaah!) ben ik de volgende dag vertrokken naar Port Macquarie. Ik reis momenteel per trein. Dat is goedkoper dan de Greyhoundbussen (de hop-on-hop-off bussen) en neemt zelfs minder tijd in beslag. Al vindt iedereen het heel apart dat ik zo reis. Maar velen weten niet eens van deze optie. " We Dutch are stingy", zeg ik dan op z' n hollands.

Met de trein kom je door natuurreservaten die anders slecht bereikbaar zijn.Adembenemend mooi. Heuvelachtig tot enigszins berglandschap en tot mijn verbazing heel groen. Jullie hebben vast gehoord over de bosbranden in the Blue Mountains. Momenteel hebben ze het onder controle maar het is nog steeds niet helemaal gedoofd. Vanaf het strand in Newcastle kon je de rook zien. " Ja love, het is hier 10 km vandaan", zei de eigenaresse van het hostel laconiek. Daar kreeg ik het toch wel even benauwd van. Dat is toch wel een beetje alsof heel Valkenswaard in de hens staat. Dan denk je echt niet " No worries". Dat zeggen ze hier trouwens continue. Ik word er agressief van. Maargoed, het is heel erg want ongeveer 200 huizen zijn in vlammen opgegaan. In supermarkten staan collectebussen om geld in te zamelen voor de slachtoffers. Een atlete die een marathon had gewonnen dondeerde al haar prijsgeld.

De bosbranden hebben natuurlijk ook heel veel slachtoffers gemaakt onder de dieren die in de getroffen gebieden leven. In Port Macquarie (derde stop) ben ik naar een Koala Hospital geweest waar koala's worden opgevangen met brandwonden, ziektes en andere verwondingen. Heel zielig maar erg mooi om te zien dat de vrijwilligers zich 100% inzetten. De steden/dorpen ten noorden van Sydney zijn allemaal stuk voor stuk surfparadijzen en heerlijk om tot rust te komen. Maar ze lijken enigszins op elkaar. Totdat je in Byron Bay komt....

Ik kijk mijn ogen uit hier. Maandagavond ben ik gearriveerd. Na ingecheckt te hebben, ben ik naar een poezie-muziekavond gegaan in een bar naast mijn hostel (Arts Factory Lodge). Het is hier echt een hippie-, hipster-, crustiewalhalla. De zanger op het podium zong: " If you smoke marijuana, you go lalalalala...". Dat heeft toch echt de diepgang vergelijkbaar met de nummers van Vader Abraham. Hier zijn ze er gek op en grijnzen ze als kleine kinderen als er over drugs wordt gepraat of gezongen. Mijn hostel is echt een wazig oord met tipitenten rondom een groot moeras. Dromenvangers hangen hier in de palmbomen. Ook kan je hier gratis naar meditatielessen. Of je kan leren spelen op een didgeridoo, naar een hoe-overleef-ik-in-de-wildernis cursus, yogalessen en leren hulla hoopen. Ik vind het hier geweldig. Een hele eigenzinnige stad vol met ecologische, vegetarische markten. Er is hier ook geen Mc Donalds of Hungry Jacks (= Burger King) te vinden. Dat is dan wel jammer.

Ik ben gisterochtend wezen ' seakayaking'. Met een kayak per tweetal peddelden we in een groep van 30 de zee op in de hoop om wat zeedieren te zien. Anne, zeg maar tegen Martin B dat ik echt wat aan de kanolessen op vakantie heb gehad. Ik ben niet in het water gevallen haha! Zelfs niet met de grote surfgolven hier. (Jaha!). Helaas heb ik geen dolfijnen of walvissen gezien. Maar wel schattige schildpadden. Byron Bay is trouwens het meest oostelijke punt van het Australische vastenland. Het heeft een hele rijke aboriginal geschiedenis. Niet ver van het strand is een ontmoetingsplaats van 1000 jaar oud waar stammen bijeenkwamen. In Port Macquarie kwam ik een vrouw tegen die er heilig van overtuigd is dat er een belangrijke energiebaan van Stonehenge, door de piramides van Gizeh en de Ayers Rock, uitkomt in Byron Bay. Wie weet, wie weet. Het is in ieder geval een hele interessante plaats alleen al om mensen te kijken, te relaxen en te shoppen!

Gisteravond was er hier in het hostel een groot Halloweenfeest. Samen met een groep meiden hebben we ons opgemaakt. Bij een meisje had ik een Grace Kellyrol in haar haar gedraaid. Ze was er helemaal weg van. Goed van me he oma!? Ik was verkleed als een spinnenvrouw bedekt met spinnen en spinnenwebben. Het was echt heel gezellig met leuke muziek en iedereen deed echt zijn best om zich leuk te verkleden.Helemaal door de wazige setting van dit hostel was het plaatje echt compleet. Over twee uur ga ik naar Brisbane voor het weekend en woensdag vlieg ik naar Alice Springs. Yeah op naar de Outback!

  • 01 November 2013 - 07:03

    Lea:

    Hoi Gina, weer een geweldig verslag en voor mij een leuk begin van de dag want het eerste wat ik 's ochtends doe is even op mijn I padje kijken of jij iets geschreven hebt en nu heb ik dus geluk!
    Liefs en groetjes van een van je grootste fans.

  • 01 November 2013 - 11:58

    Oma:

    my dearest gina what a story what a story I read it again and again magnificent !! with love and kisses from your granny bye.

  • 01 November 2013 - 13:15

    MartinB:

    Hoi Gina, ik ben trots op je dat jij met de kajak de woeste zee met haaien, walvissen en dolfijnen hebt getrotseerd. Heel leuk verslag. Hoe bevalt de hippie cultuur?

  • 01 November 2013 - 16:57

    Floor:

    Ahaha, Crustiewalhalla! Geniaal :P En Jack en z'n versierklier, wat een schatje!
    Klinkt allemaal heel tof Gien! Behalve die bosbranden natuurlijk, ik moest nog aan je denken toen dat hier op het nieuws was, echt heel naar. Ik kan me voorstellen dat je pissig wordt als er zoveel schade en leed is en er dan zo laconiek over gedaan wordt.
    Ik kijk al uit naar je volgende verslag, leuk om bij weg te dromen terwijl hier de herfstwind je om de oren slaat ;).
    Dikke kus!

  • 02 November 2013 - 13:14

    Gina:

    Maar oma toch! Ik sta er versteld van dat ik een reactie in het engels krijg. Ik dacht eerst dat google het automatisch had vertaald.

    Haha Martin B! Je hebt je aangemeld voor mn blog. Leuk! Jaha, ik heb al t harde werk gedaan terwijl dat vrouwke achter me maar een beetje rond aan t kijken was. Dus die heb ik er maar uitgeduwd. Geintje :P

  • 02 November 2013 - 16:47

    Oma:

    hallo gina ik heb verborgen talenten net als jij,je kunt zo een kapperszaak beginnen in Australie je moet blijven verrassen en lachen .Ik heb je kaart nog niet ontvangen maar die komt wel.Lekker met de trein ,net als hier Rail Away kijk ik dikwijls naar .Nou genieten maar en tot de volgende E-mail.Liefs oma.

  • 12 November 2013 - 18:14

    Addie:

    Hoi Gien,
    Volgens de weersvoorspelling krijgen wij hier de strengste winter ooit,
    geniet er dus maar heerlijk van. Kijk uit naar je volgende verhaal.
    XXX

  • 14 November 2013 - 20:26

    Friesland:

    Haha, heerlijk om dit weer te lezen :)
    Dat van die koala`s wist ik nog niet.. Weer wat geleerd.
    Kun je niet ff zo`n beest naar mij opsturen? Lijkt mij wel gezellig voor in mijn studioootje...

    Ben je Bob Dylan al tegengekomen in dat hippie oord?

    Wat ik me trouwens afvraag, ga je ook schapen scheren?

    Kind, geniet!

    Spreek je latorrrrrrrr




  • 16 November 2013 - 14:50

    Tante Margo:

    hoy Gina.ik lees dat je echt geniet, ik durf niet in 't Engels net als oma.groetjes en liefs. tante Margo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gina

Actief sinds 11 Okt. 2013
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 3196

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2013 - 26 Maart 2014

Gien's Walkabout

Landen bezocht: