Roadtrip in West-Australie - Reisverslag uit Perth, Australië van Gina Moen - WaarBenJij.nu Roadtrip in West-Australie - Reisverslag uit Perth, Australië van Gina Moen - WaarBenJij.nu

Roadtrip in West-Australie

Door: Gina Moen

Blijf op de hoogte en volg Gina

06 Januari 2014 | Australië, Perth

Hallo iedereen!

Ten eerste wens ik jullie allen nog een gelukkig nieuwjaar! Hopelijk was de afsluiting van 2013 een groot succes met veel voedsel, drank en gezelligheid en hebben jullie al je vingers nog (Bas, jij vooral!). Mijn oudjaarsavond was zeer geslaagd. Op mijn bucketlist stond: "oudjaarsavond vieren op het strand". Dat is soort van gelukt (was nou niet letterlijk op het strand maar in de duinen. Telt enigszins toch?). Na onze reis van Broome naar Fremantle, een stadje naast Perth, kwamen we aan op 31 december. Eerst flink wat eten en drank ingeslagen voor de avond en toen zijn we naar Southbeach gereden. Dat is een strand in Fremantle waar al veel backpackers aan het verzamelen waren. Dat is een goed teken dachten we en dat bleek ook zo te zijn. Onder het genot van een glas Goon (: goedkope wijn uit een pak) zaten we al om 18:00 klaar. Een djembe band was op dat moment aan het spelen en iedereen was enthousiast aan het dansen. 's Avonds zijn we naar een vriend van Clement gegaan die aan het strand van Southbeach woont. Vanuit daar zijn we weer naar een ander feest gehopt om vervolgens net voor de countdown naar het strand te rennen. We hadden nog 5 minuten over en toen schoot de kurk van onze 4 euro "champagne" de lucht in. Kussen, kussen en nog eens kussen en toen tot diep in de nacht flink gefeest met de locals en backpackers die op dat moment aanwezig waren. Kortom, een geslaagde avond! De volgende ochtend verliep alleen wat moeilijk. Om 07:00 waren er al vrijwilligers bezig om het strand schoon te maken. Die zijn niet goed snik.

Maar even een flashback op de reis die ik daarvoor dus heb gemaakt. Want ik heb echt geweldige plekken gezien en dingen meegemaakt. Zoals ik al eerder vertelde zijn we naar Broome naar Port Hedland afgereisd om Robin (een vriend van Clement) op te halen. Na een paar uur door de snikhete woestijn te hebben gereden, kreeg 1 van de auto's panne. Net 5 km voor een benzinestation. "Hebben wij weer", dachten we. Uiteindelijk viel het wel mee en waren we na 1,5 uur weer onderweg. Om 20:00 kwamen we dan uiteindelijk aan. Port Hedland zelf is echt een lelijke mijnwerkers-stad waar je geen huis onder een miljoen dollar (7 ton) kan vinden omdat de industrie enorm groeit op het moment. Alle mineralen worden vanuit de haven van Port Hedland naar Azie verscheept. De bedrijfen die de mijnen in handen hebben betalen de accommodatie voor de mijnwerkers. Maar een ander heeft er nogal een zware dobber aan om daar een fatsoenlijk betaalbaar huis te vinden.

Na twee dagen vertrokken we naar Karijini national park dat wat verder landinwaarts ligt. Het is daar ronduit adembenemend mooi; prachtige ravijnen, watervallen en nauwe, bijna onbereikbare gangen tussen de terracotta-kleurige rotsen door. De rotsen lijken in lagen van rechthoekige stenen opgebouwd te zijn. Het zijn net op elkaar gestapelde tegels. De beekjes die tussen de rotsen doorstromen zorgen voor een mooie schittering over de overhangende stenen wat voor een hele mysterieuze sfeer zorgt. Daar hebben natuurlijk een paar wandelingen gemaakt en gezwommen. 's Avonds sliepen we op een camping waar we bbqden en zongen onder begeleiding van Robin's gitaar. We hebben de grootste lol gehad en weken daarna was het nog van: " Oooo Karijini!"

Vanuit Karijini zijn we naar Ningaloo afgereisd waartussen we eerst nog een stop hadden gemaakt in een cattlestation. Robin kende de eigenaar van dat stuk land en we mochten daar gratis overnachten in de wildernis met niemand om ons heen. 's Avonds hebben we rondom het kampvuur gedanst in onze onderbroek (want het is hier veel te warm om kleding te dragen ^^) en daarna zijn we maar een duik gaan nemen in de beek naast ons kamp. De volgende dag kwamen we aan in Ningaloo. Dat is een nationaal park aan de kust. Het is een beschermd gebied dat net 3 jaar op de World Heritage List staat. Daar hebben we een week vissend, snorkelend, en zwemmend doorgebracht. We verbleven op een camping aan het strand met onze buurman Renee: een oude Australier uit Queensland die ons de fijne kneepjes van het vissen heeft geleerd. "Gina, can you hold the line for me please? If it's pulling, shout 'SHARK!' " Nou nog geen 2 minuten later had ik er 1 gevangen. Daarvoor had ik nog nooit gevist. Het zal wel beginnersgeluk zijn. (Zie de blije foto met mijn vangst!)

Overdag zijn we voornamelijk gaan snorkelen. Heel jammer dat ik geen onderwatercamera heb, want het was zo'n geweldige ervaring! Paarse, gele, blauwe koralen en vissen in de meest uiteenlopende kleuren en vormen. Een keer was ik aan het snorkelen en zag ik 4 meter onder me op de bodem een schildpad aan het eten. Toen kwam het dier opeens naar me toe zwemmen. Het was helemaal niet schichtig en ik kon het zelfs aanraken. Ik ben het achterna gezwommen terwijl de schildpad, ondertussen langzaam zwemmend, naar achter keek wat ik aan het doen was. Echt een moment om nooit te vergeten.

We hadden een folder gekregen van de tourist office over het paar- en broedgedrag van schildpadden. In de periode dat we in Ningaloo waren, was het broedseizoen van de verschillende soorten zeeschildpadden die in dit gebied leven aan de gang. Overdag zagen we de schildpadsporen op het strand. Op een avond zijn we naar het strand gegaan om te kijken of we een schildpad konden vinden. Ze nestelen namelijk 's nachts. Ik zag een spoor en ik ben dat toen gaan volgen met iemand van de groep. Opeens was er een groot gat in de grond en waren we er bijna ingestapt totdat iemand riep: "What the fuck are you doing?" In dat gat was op dat moment een schildpad bezig een nest te maken. Links van ons zaten twee mensen dat te bekijken totdat wij het bijna hadden verstoord. Snel renden we weg van de schildpad en zijn een plekje gaan zoeken waar we de schildpad ongegeneerd konden bekijken. Na een paar minuten gooide de schildpad met haar voorflippers het gat dicht met zand om vervolgens de heuvel over te klimmen om zo de zee weer in te zwemmen. Dat duurde zo ontiegelijk lang dat ik en nog drie anderen van onze groep in de duinen in slaap zijn gevallen. Ben je iets ontzettend bijzonders aan het bekijken, val je in slaap. Schandalig!

Na een week te hebben doorgebracht in Ningaloo hebben we afscheid genomen van Renee, die er alles aan deed om ons zo lang mogelijk daar te houden. Hij woont al drie maanden daar op de "camping" en was bijna van plan om met ons mee te reizen wat niet iedereen zag zitten. De oude visser hebben we achtergelaten en de volgende dag waren we aangekomen in Monkey Mia. Dat is een resort in een national park waar veel dolfijnen te zien zijn. Elke dag worden ze daar gevoerd. Dat hebben we ook gezien en drie van ons hebben de dolfijnen vis mogen voeren. AAAAHH!!!

Na Monkey Mia zijn we verder richting het zuiden afgereisd waar we onderweg zijn gestopt in Kalbarri om daar de Kerst door te brengen. Na weken backpackersvoedsel te hebben gegeten (pasta, tonijn uit blik, rijs, rijst en nog eens rijst + kikkererwten), vonden we dat we wel recht hadden op een (voor ons) uitgebreide kerstmaal. Het heeft bijna 2 uur geduurd om met 6 personen de boodschappen te doen. Maar uiteindelijk stond er op het menu: gerookte zalm op toast, feta salade met geroosterde paprika, zelfgemaakte humus, knoflooksaus a la Addie, Boeuf Bourguignon en de chocolade fondue hebben we maar verplaatst naar de volgende dag omdat we zowat ontploften. Kalbarri zelf is een mooi en (denk ik) rijk oord waar veel gepensioeneerden hun tijd doorbrengen. Op tweede kerstdag hebben we een bootje gehuurd en zijn gaan varen over de rivier die uitmondt in zee.

Na Kerst waren we dan op nog geen 500 km van Perth. We hebben er een week over gedaan om in Fremantle aan te komen voor oudjaarsavond. Onderweg hebben we nog meer geweldige plekken bezocht waaronder Green Head, Pinnacles Desert dat bekend staat om de grote fallusvormige rotsen die daar het landschap domineren, Geraldton, enz. Maar dan kan ik nog wel even doorgaan.

Kortom, het was helemaal top! Ik heb veel wonderen der natuur gezien. Al was de natuur soms ook nogal een tegenvaller zoals bijvoorbeeld de irritante kaketoes die zo'n teringherrie maken dat je elke ochtend om 7 uur je tent uitgefloten wordt. De intelligentie van kangaroos valt me ook nogal tegen aangezien de sukkels soms voor onze auto stil bleven zitten en wij maar moesten wachten totdat mevrouw of meneer dan eindelijk aan de kant wilde gaan. Geen wonder dat langs (of op) de snelwegen het stikt van de dode kangaroos en andere dieren.

Morgen vlieg ik naar Melbourne om dan volgende week eindelijk de Australian Open te mogen bezoeken. WOOHOOO!! "Federer, ik kom eraan schatje!"

XX

Gina (harstikke bruin en misschien zelfs wat afgevallen!)

• 06 Januari 2014 - 07:18

Bas:

Ha gina,

Ik heb al.mijn vingers nog! Veel.plezier bij the Hobbit! Met onze hobbit gaat hier ook alles goed.
    we hebben de 14e weer een echo.

Houdoe!

• 06 Januari 2014 - 07:49

Lea:

Hoi lieve Gina,
    Kei fijn dat het zo geweldig daar is.
    Maar sjeminee Gien, je bent kei bruin, mooi! Bij ons was oud op nieuw ook kei gezellig, je weet waar we waren. Ook hebben we weer een leuke Happy Day gehad.
    Veel plezier op de Australian Open in Melbourne (oma zal je wel proberen "te vinden" tussen het publiek).
    Heel veel groeten en kussen!
    Lea

• 06 Januari 2014 - 09:30

Friesland:

Hey Gien,

Allereerst jij ook nog de beste wensen.
    Pfoe wat klinkt het daar relaxt zeg.
    Super leuk dat je ook allemaal leuke mensen ontmoet.
    Haha en dat verhaal over de eieren rapen op de boerderij, zie het al helemaal voor me.. xD Klere ganzen...
    Hier gaat het ook goed (al is het weer verschrikkelijk saai, niet koud, geen ijs/sneeuw maar wel regen)
    Morgen ga ik beginnen met mijn stage bij de dierenarts, dus 4 dagen per week stage en 1 dag les en dan de weekenden studeren.. Aangezien het nogal lange dagen zijn.
    Heb er zin in, maar zal wel ff pittige worden!
    Jij heel veel plezier daar!!
    Oja heb je al een Australiër aan de haak geslagen?

X-Sanne

• 06 Januari 2014 - 11:43

Jezus:

Maar vrouwke toch, het is daar wel echt een paradijs voor jou als je kan dansen in je ondergoed en niet kan douchen! Had ook niks anders verwacht haha!
    Maar ik ben nog steeds heel benieuwd naar jouw opskeer.
    Veel plezier nog bij the hobbit, ik vond hem een beetje tegenvallen..
    XXXX van je zus

• 06 Januari 2014 - 11:52

Ha schatteke,

Klinkt allemaal geweldig, ben benieuwd naar het vervolg. Was volgens mij wel een heel wild feest daar op het strand. Volgens mij wist je niet meer wie je nou wel of niet had gebeld!!!!!!!! hahaha.
    Tot straks XXXX

mama.

• 06 Januari 2014 - 12:00

Addie:

Mooie foto's trouwens, ziet er heel gezellig uit.

• 06 Januari 2014 - 12:26

Addie:

Kei leuk verhaal weer Gien. Heel veel plezier op de Austaliën Open. We zitten natuurlijk aan het beeld gekluisterd om een glimp van jou op te vangen, maak maar een spandoek dan kunnen we je zien zitten.

Veel liefs, XXX

• 06 Januari 2014 - 14:27

Oma:

Hallo gina , ik heb weer genoten van je verhaal en de foto,s , je ziet er geweldig uit.Smaken die vissen echt lekker? Federer heeft de finale in Brisbane verloren van Hewitt in 3 sets. Nadal won in Doha van Monfils ook in 3 sets. Zo nu weet je het laatste tennisnieuws .Nog veel plezier en tot de volgende keer.Liefs en een knuffel van je oma.daaaaag.xoxox.

• 06 Januari 2014 - 18:57

Lea:

Hoi Gien,
    Geweldig je verhaal, vooral dat stukje over die schildpad die naar je omkeek, gewoon ontroerend!
    Xxx

• 06 Januari 2014 - 19:58

Marjo:

Hoi Gina,
    Een heel gelukkig nieuwjaar! Volgens mij moet dat helemaal lukken.
    Het klinkt allemaal fantastisch daar en dan ook nog naar de Australian Open
    Heel veel plezier!!

Groeten

Marjo en Ric

• 06 Januari 2014 - 22:47

Adje:

Mooie, leuke, gekke en ontroerende foto's Gien.
    Fijn om je weer te zien.
    XXX Leuk opscheertje.

• 07 Januari 2014 - 21:59

Arthur:

Hoi Gien,

Ziet er goed uit. Vooral die foto met de haai.
    Je bent nu de enige jager op groot wild in de familie.
    Mooi kapsel. Gonneke zei al, Long time no seen.
    Ze staat te trappelen ;-)

Arthur
    xxxxx

• 10 Januari 2014 - 09:53

Ed En Rianne Van Den Bragt:

Hoi Gina,

Voor jou ook de beste wensen voor 2014!

Wat een mooi verhaal over een schitterende reis en de prachtige foto's.

Geniet van de wedstrijden op het Australian Open.

Groetjes
    Ed en Rianne

• 10 Januari 2014 - 14:19

Tante Annie:

Hoi lieve Gina,

Wat een leuke verhalen weer. Heel veel plezier op de Australian Open en de horse farm, en ben voorzichtig.

Groetjes en liefs,
    tantie Annie xxx